Schoon, duurzaam en klimaatbestendig

Schoon, duurzaam en klimaatbestendig

3. Schoon, duurzaam en klimaatbestendig

• We willen de hoeveelheid afval beperken. Als inwoners hun afval optimaal scheiden en het afval zo veel mogelijk wordt gerecycled, is volgens de Partij van de Arbeid een doelstelling van 75 kilo restafval (niet-recyclebaar afval) per inwoner haalbaar.
  • Wij stimuleren het gebruik van warmtepompen en zonnepanelen door voorlichtingscampagnes te organiseren, subsidies te verstrekken en daken van publieke gebouwen ter beschikking te stellen aan particulieren voor het plaatsen van zonnepanelen.
  • Wij maken afspraken met woningaanbieders over kleinschalige energieopwekking voor en door huurders en stimuleren zo onder andere het gebruik van zonnepanelen bij huurders.
  • Wij bevorderen eigen initiatief en samenwerking voor decentrale energieopwekking via de Agem, het energieloket van de Achterhoek.
  • Als 10% van het besteedbaar inkomen uitgegeven moet worden aan energie, dan is dat een teken van energiearmoede. Dit raakt in onze gemeente vooral de mensen met lagere inkomens. De PvdA stelt een plan van aanpak op om energiearmoede tegen te gaan. We maken bindende afspraken met woningcorporaties om woningen zo snel mogelijk te isoleren. Dat kan door te investeren en door samenwerking met andere woningcorporaties te stimuleren.
  • Duurzaamheid en energiebesparende maatregelen zien wij als eisen bij aanbestedingen van de gemeente, nieuwbouw, kaveluitgifte en bestemmingsplannen.
  • De gemeente geeft het goede voorbeeld en neemt energiebesparende maatregelen voor haar eigen gebouwen.
  • De Partij van de Arbeid wil dat Berkelland een verantwoorde, gecontroleerde en mensvriendelijke route kiest voor het plannen van de plaatsing van windturbines. De gemeente Berkelland neemt zelf het initiatief om windturbines te plaatsen in coöperatief verband. We maken een meerjarig investeringsplan. Wij participeren niet alleen met de inwoners, maar ook met ons coulisselandschap. Wij respecteren een minimale afstand van 2 km van nieuwe windmolenparken tot een woonkern.
  • Wij willen bestaande bedrijventerreinen verduurzamen en vergroenen. Hierdoor wordt de werkomgeving prettiger en vermindert hittestress.