Inwoners staan centraal: meedoen is vanzelfsprekend

Inwoners staan centraal: meedoen is vanzelfsprekend

5. Inwoners staan centraal: meedoen is vanzelfsprekend

• Inwoners voelen zich vaak niet gehoord door het gemeentebestuur. Een deel van de Berkellanders voelt zich in de steek gelaten: er wordt niet met, maar over hen gesproken. De PvdA wil altijd het goede gesprek aangaan en ook inspraak zo regelen dat inwoners zeggenschap krijgen over en invloed kunnen uitoefenen op hun leefomgeving. Wij willen dat burgers punten kunnen aandragen die bij voldoende steun uit de samenleving geagendeerd worden in de eerstvolgende raadsvergadering. Voorwaarden en regels rondom participatie van inwoners moeten helder geformuleerd en gecommuniceerd worden, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.
  • Elke inwoner moet weten waar je terechtkunt met problemen of vragen. De gemeente communiceert met inwoners in begrijpelijke taal. De gemeente is bereikbaar via de website, sociale media en telefoon voor nadere informatie of hulp bij aanvragen. Bij nieuw beleid of veranderingen waarmee inwoners te maken krijgen is schriftelijke, huis aan huis verspreide informatie noodzakelijk.
  • De kansenongelijkheid is toegenomen in Berkelland, niet alleen in het onderwijs, maar op allerlei terreinen. Wij doen er alles aan om gelijke kansen voor iedereen mogelijk te maken, samen met het onderwijs, de verenigingen, maatschappelijke organisaties en inwoners. Iedereen doet mee!