De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten

De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten

6. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten

• Berkelland is een financieel gezonde gemeente. De afgelopen jaren is er fors en vaak onnodig bezuinigd op het voorzieningenniveau. Belangrijke overheidstaken zijn verwaarloosd. De Partij van de Arbeid vindt dat beschikbare budgetten volledig ten goede moeten komen aan de samenleving.
  • Specifieke bijdragen van het Rijk voor doelgroepen, zoals voor kinderen in armoede en budget voor integratie van statushouders, worden één op één besteed aan de doelgroepen waarvoor ze bedoeld zijn.
  • Inkomsten uit lokale heffingen zijn van groot belang om te kunnen investeren in een ongedeeld en sociaal Berkelland. Daarbij vragen we de hoogste bijdrage van de mensen die zich dat het beste kunnen veroorloven. De PvdA wil de huidige kwijtschelding voor mensen met een minimuminkomen behouden. De gemeente moet er bij het kabinet op aandringen om het weer mogelijk te maken dat alle bijstandsgerechtigden automatisch kwijtschelding ontvangen.
  • De Partij van de Arbeid kiest voor een sociaal verantwoord beleid in Berkelland. Als de landelijk beschikbare budgetten niet toereikend zijn, dan gaan we tot het uiterste om binnen de totale begroting financiële dekking te vinden.