Door Ron Smits op 2 november 2023

Raad stemt in met programmabegroting 2024

In de raadsvergadering van dinsdag 31 oktober keurde de raad de programmabegroting voor 2024 goed. Onze fractievoorzitter Ron Smits complimenteerde in zijn eerste termijn het college en de raadsfracties met hun inzet en hun groei. Hij sprak vertrouwen en optimisme voor de toekomst uit. ‘Regeren is vooruitzien, en somberheid over gedane zaken en bij de pakken neerzitten hoort en past daar niet bij’, zei hij, daarbij refererend aan Wederzijds vertrouwen, de titel van het coalitieakkoord.

‘Een andere reden om optimistisch te zijn is de kracht van het gezonde verstand. Zoals bekend staat de financiering van gemeenten vanuit het Rijk vanaf 2026 onder grote druk. Gegeven de wettelijke taken, zoals bekend veelal met open einde karakter, vormt dat een directe bedreiging voor gemeentelijke voorzieningen, bijvoorbeeld op het gebied van recreatie, sport, cultuur en bibliotheken (daar is ie, kom ik zo op terug).

Toch zijn er op de laatste dagen voor het reces stappen gezet in de Tweede Kamer die duiden op gezond verstand. Onder andere is een motie van PvdA-er Henk Nijboer aangenomen die oproept het  ‘ravijn’ van de jaren 2026 en 2027 te dichten. We hopen dat hiermee de soep ten aanzien van de korting op het Gemeentefonds minder heet wordt gegeten dan ze is opgediend.

Nog een lichtpuntje, nog een reden voor wat vertrouwen en optimisme: Soms veranderen zaken min of meer onverwacht ten goede. Het overgrote deel van de landelijke partijen zegt in de lopende verkiezingsstrijd hoog in te zetten op bestaanszekerheid. Dat geldt ook voor partijen die de afgelopen jaren – waarin o.a. de kloof tussen rijk en arm is toegenomen – het beleid hebben bepaald. De PvdA heeft bestaanszekerheid en gelijke kansen al lang als voornaam thema en is vanzelfsprekend blij met deze ontwikkeling. Nu zoveel partijen inzetten op bestaanszekerheid, zouden in theorie betere tijden moeten aanbreken voor de kwetsbaren in de samenleving. We blijven dat kritisch volgen, natuurlijk ook op lokaal niveau in Berkelland.

Over deze bestaanszekerheid nog het volgende. Bestaanszekerheid gaat wat ons betreft over veel meer dan kwetsbare inkomensgroepen. We zijn allemaal kwetsbaar als het gaat om het veranderende klimaat en de leefbaarheid van ons klimaat. Op Berkellandse schaal vertaalt zich dat in onder andere naar leefbaarheid, milieu, vergroening en behoud en versterking van het coulisselandschap.

Blijvende toegang tot en betaalbaarheid van zorg hangt nauw samen met bestaanszekerheid. Wij steunen de aanpak van het Integraal Zorgakkoord (IZA) en Gezond en Actief leven Akkoord (GALA) die inzet op uitstel van zorg, zelfredzaamheid, ontmoeten en langer meedoen.

Als het over ontmoeten, digitale vaardigheden en blijvende ontwikkeling gaat is de bibliotheek hierin een voorname partner. De Tweede kamer heeft in 2022 bijna unaniem ingestemd met een door PvdA ingediende motie die geleid heeft tot een gemeentelijke plicht voor een toekomstgerichte bibliotheekvoorziening. Het Rijk levert hierbij ook financiële middelen. We vragen het college dan ook nogmaals nadrukkelijk naar de stand van zaken met betrekking tot de huisvesting van de bibliotheek in Borculo. De huidige ondergrondse huisvesting is nadrukkelijk tijdelijk en past echt niet bij de beoogde ‘nieuwe bibliotheek’.

In Berkelland is het fijn wonen, is het relatief veilig en dit willen we graag zo houden. We zijn dan ook blij dat we samen met het college mogen meedenken over de totstandkoming van uitvoeringsplannen Integrale Veiligheid.

Inwoners vragen steeds vaker om oplossingen naast de deur, mantelzorg, verbouwing van bestaande bebouwing, uitbreiden van woningen, splitsing van kavels en woningen, enzovoort. Niet aan alle vragen kunnen we op dit moment mee werken, zelfs niet altijd met maatwerk, want wanneer is iets nou echt dat wat je als gemeente wilt?

Plezierig wonen is het streven. Daarom zouden we graag als PvdA kijken naar de mogelijkheden die er in andere gemeenten al zijn, die vooruitstrevend zijn ten opzichte van ons bestaande beleid. Er liggen veel opgaven nu en in de toekomst in Berkelland die we niet kunnen negeren.

Door ons beleid vooruitstrevend te maken, neemt de kans op ondermijning, verloedering en onnodige verstening van onze gemeente af en kunnen we gaan voor plezierig wonen in en buiten de kernen, waarbij er voor elke leeftijdscategorie mogelijkheden zijn in onze mooie gemeente Berkelland, waarbij we niet alleen werken aan het geven van een gewenst dak boven het hoofd, maar ook aan het toekomstbestendig maken en vergroening van onze leefomgeving. We verzoeken het college te onderzoeken om levensloopwoningen in te passen in het beleid zodat we kunnen blijven werken aan een plezierig wonen in Berkelland.

Tot slot. Berkelland is een bruisende gemeente en heeft de wens om te groeien. Wij willen iedere nieuwe inwoner graag welkom heten in onze mooie gemeente en kennis laten maken met het college, de gemeenteraad en organisaties. Wij willen graag in directe verbinding staan met onze bewoners en we streven naar een optimale vorm van participatie. Laten we dit goede gebruik weer nieuw leven inblazen. Hierbij tevens het verzoek dit goede gebruik mee te nemen in de te ontwikkelen visie op dienstverlening.

Dank jullie wel voor de aandacht.’

Ron Smits

Ik heb vier jaar meegedraaid in de Auditcommissie van de Gemeente Berkelland namens de Partij van de Arbeid. Mijn interesse ligt vooral op het gebied van financiën, bestuur en veiligheid. Na een loopbaan bij de politie ben ik sinds 2008 partner en eigenaar van een adviesbureau op het gebied van strategie, bedrijfsvoering en informatiehuishouding. Door

Meer over Ron Smits