Politieke avond 19 maart

Door Jorrit Hondorp op 23 maart 2024

Aansluiten publieke afvalinzameling

In de oordeelsvormende sessie op dinsdag 19 maart behandelden we het raadsvoorstel Aansluiten publieke afvalinzameling. Het gaat hier om een voorstel voor het ophalen van het huis-, tuin en keukenafval, zonder oud papier.

Hier ligt een degelijk voorstel op tafel. Uit alles wat we lezen blijkt aan ons als fractie dat de ambtelijke organisatie het onderwerp vakkundig en diepgaand heeft uitgezocht. We gaan er daarom vanuit dat in dit voorstel van alle beschikbare keuzes de optimale opties worden gepresenteerd. Als PvdA Berkelland zijn we dan ook voor.

Financiering

Wel zijn we nog benieuwd naar de toelichting van de wethouder op de vorm van financiering. Wij vinden dat bij de keuze van de financieringsvorm de gunstigste oplossing de inwoner voorop moet staan. Zodra we hier een passend antwoord hebben, zouden wij zeer verbaasd zijn als dit raadsvoorstel niet door de hele raad gesteund zou worden.

Streekproducten in de bedrijfskantine

In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 19 maart werd de motie M-24-01 Streekproducten in de bedrijfskantine behandeld. Indiener BBB Berkelland wil dat een zo groot mogelijk deel van het aanbod in het bedrijfsrestaurant van de gemeente bestaat uit streekproducten. Gemeentebelangen, Berkellandse Burgerpartij en D66 dienden de motie mede in.

BBB Berkelland lichtte de motie toe. In de eerste termijn werd ook het belang van meer inkoop bij lokale ondernemers benadrukt. Alles bij elkaar riepen de motie en toelichting bij ons een aantal vragen op.

Om te beginnen is niet duidelijk in hoeverre een aanbod van overwegend streekproducten in het bedrijfsrestaurant het prijsniveau van het menu onder druk zet. Wordt het voor een Berkellandse ambtenaar straks duurder om te lunchen?

Duurzaam en groen

PvdA Berkelland is in het algemeen voor een duurzame en groene aanpak. Een motie als deze kan bijvoorbeeld de ‘korte ketens’ in de productie en distributie van voedingsmiddelen stimuleren, en niet in de laatste plaats dienen om dit onder de aandacht te brengen. Maar, uit de motie zelf wordt dit niet duidelijk.

Bovendien: waarom zou je zo’n motie enkel over voedsel laten gaan? Wij staan erachter dat de gemeentelijke organisatie bij al haar inkopen rekening houdt met de aspecten duurzaam, groen en lokaal. Daarbij vinden we het dubieus dat deze motie wordt ingediend en toegelicht door een raadslid dat zelf in deze gemeente een onderneming in streekproducten drijft.

SDG’s

Verder staat lokaal inkopen niet per definitie gelijk aan verantwoord inkopen. Om zinnig te oordelen over verantwoord inkopen, moet je wat ons betreft kijken naar de SDG’s (sustainable development goals). Dit zijn 17 doelstellingen voor duurzame ontwikkeling, waaraan alle NAVO-landen zich hebben verbonden. De SDG’s zijn ontwikkeld om tegen 2030 een groenere, eerlijkere en betere wereld te bouwen, en we hebben allemaal een rol bij het bereiken ervan. Wat ons betreft is niet gezegd dat inkoop van kantineproducten bij lokale makers van streekproducten het halen van de SDG’s bevordert.

Tegen

Portefeuillehouder Gerjan Teselink antwoordde op de eerste termijn dat de aanbesteding van 2021 voor een cateraar van het bedrijfsrestaurant om te beginnen al geheel circulair was: gericht op gezonde voeding, duurzame levering, partnerschap en stimulering van de lokale economie. Het college ontried de motie. De indieners brachten de motie na een korte schorsing toch in stelling. Omdat de tegenargumenten van de indiener ons niet konden overtuigen, hebben wij tegengestemd.

Jorrit Hondorp

Ik ben een trotse vader van twee kinderen, en ben als accountmanager bedrijven het eerste aanspreekpunt voor de agrarische sector bij de gemeente Oude IJsselstreek. In een samenleving mag je verschillen van elkaar, sterker nog: dat is zelfs nodig! Respect, gelijkheid en recht op een goede toekomst voor ieder mens, dat is de basis waar

Meer over Jorrit Hondorp