Algemene Beschouwingen

17 november 2022

Afgelopen week was de week van de Algemene Beschouwingen. In de gemeenteraad werd de begroting voor 2023 besproken. Dinsdagmiddag en -avond en woensdagavond gingen de fracties van de coalitie- en oppositiepartijen met elkaar in debat en stelden hun vragen aan het college. Voor het eerst in jaren is de begroting unaniem aangenomen.

Onze fractievoorzitter Ron Smits benadrukte dat we in deze tijd last hebben van meerdere crises: ‘De PvdA-fractie roept iedereen op deze grote uitdagingen van deze tijd steeds in het achterhoofd te houden. Dat zal ons herinneren aan het feit dat we een gezamenlijke opgave hebben.’

De belangrijke rol in de begroting voor kansengelijkheid en voor preventie in het sociale domein is in lijn met het coalitieakkoord. Daar is de fractie tevreden over. Kritisch is de fractie ook, over een aantal punten:

• In een aantal paragrafen is onduidelijk of onvolledig weergegeven wat het doel ervan is en/of wat het gaat kosten en/of wat ervoor gedaan moet worden. Hierdoor kan de raad zijn kaderstellende rol niet goed uitvoeren.
  • De fractie vraagt verder aan het college of er een communicatiecampagne komt om iedere inwoner te bereiken met informatie over de maatregelen die de gemeente neemt om energiearmoede aan te pakken. Samen met GroenLinks diende de fractie een motie in.
  • In Berkelland betalen inwoners meer gemeentebelasting dan gemiddeld in Gelderland. Als inwoner kan je kwijtschelding krijgen als je inkomen 100% van de bijstandsnorm is. Dit bevordert de kansengelijkheid niet: de norm vinden we erg streng en we willen hem verhogen.
  • Omdat er momenteel heel lastig aan personeel is te komen, vraagt de fractie zich af of hiermee in de begroting rekening is gehouden. Als begrote projecten door personeelstekort niet kunnen doorgaan, moet dat wel duidelijk worden gemeld.
  • Ook over beleid ten aanzien van eenzaamheid, veiligheid en het onderhoud van wegen vroeg de fractie het college om toelichting.

Klik hier om de bijdrage van Ron Smits aan de Algemene Beschouwingen te bekijken