Door Jorrit Hondorp op 9 september 2023

Gemeentegrond is van ons allemaal

In 2017 werd bekend dat verschillende boeren in Berkelland hun landbouwgrond uitbreidden met de aangrenzende bermen. Dit onderwerp is nu opnieuw landelijk in het nieuws, omdat bekend is geworden dat het ministerie van Landbouw destijds loog tegenover de Europese Commissie over de hoeveelheid landbouwgrond in deze kwestie.

Bij ons in de gemeente zette Hans Pelle, op dat moment raadslid voor de Partij van de Arbeid, de kwestie van ongeoorloofd landgebruik op de agenda. Uiteindelijk werden de bermgrenzen in de gemeente afgezet met houten palen, een maatregel die veel weerstand opriep. Naar aanleiding van het recente nieuws werd Hans Pelle op 9 september geïnterviewd in dagblad Tubantia.

‘De Partij van de Arbeid Berkelland vindt het een goede zaak dat Hans Pelle deze kwestie destijds boven water heeft gekregen. Niemand hoort oneigenlijk gebruik te maken van andermans eigendommen.’ Aan het woord is Jorrit Hondorp, nu raadslid voor de Partij van de Arbeid in Berkelland. ‘Natuurlijk hebben boeren jarenlang gebruikgemaakt van de bermen die aan hun land grenzen. Dat kan het gevoel geven dat het dan ook maar mag of moet kunnen. Duidelijk is dat het in Berkelland, en trouwens overal, niet meer door de vingers wordt gezien. De PvdA begrijpt overigens heel goed dat dit emoties losmaakt.’

In het coalitieakkoord Wederzijds Vertrouwen zijn afspraken gemaakt over het voorkomen van oneigenlijk gebruik van stukken grond. De paaltjes kunnen op termijn verdwijnen omdat er nu landelijk een sluitend digitaal registratie- en beheersysteem voor perceelgrenzen wordt ontwikkeld. Hondorp: ‘Zo werken we aan het behoud en de terugkeer van ons coulissenlandschap. Gemeentegrond is van ons allemaal, dus niemand is daar alleen eigenaar van.’

Jorrit Hondorp

Ik ben een trotse vader van twee kinderen, en ben als accountmanager bedrijven het eerste aanspreekpunt voor de agrarische sector bij de gemeente Oude IJsselstreek. In een samenleving mag je verschillen van elkaar, sterker nog: dat is zelfs nodig! Respect, gelijkheid en recht op een goede toekomst voor ieder mens, dat is de basis waar