Rode Taart voor Weggeefwinkel

Door Edwin Bakker op 16 maart 2024

De Weggeefwinkel Eibergen kreeg op zaterdag 16 maart een Rode Taart! Jorrit Hondorp (fractie) en Edwin Bakker (bestuur) overhandigden de taart aan coördinator Ursula Drexhage. De taart is direct aangesneden, zodat tien van de vijfentwintig vrijwilligers van de Weggeefwinkel er ter plekke van konden genieten.

Ondertussen vertelde Ursula alles over de Weggeefwinkel en zijn rol in de Berkellandse samenleving. Bij de Weggeefwinkel breng je iets langs wat je zelf niet nodig hebt en dat een ander nog goed kan gebruiken. Je mag twee dingen per bezoek gratis meenemen. Daarmee is de Weggeefwinkel een uitkomst voor mensen met een smalle beurs, en tegelijk een mooi tegengeluid tegen de wegwerpeconomie. Bovendien, blijkt uit de levensverhalen die de aanwezige vrijwilligers met ons deelden, biedt de winkel aan hen die er werken een manier om hun weg in de maatschappij weer terug te vinden.

Ook kwam aan de orde dat de Weggeefwinkel een structureel jaarlijks tekort van ongeveer € 5.000 heeft. Dat is een directe bedreiging voor het voortbestaan van de winkel. Voor de vrijwilligers zou het wegvallen van de winkel een groot persoonlijk drama betekenen. De PvdA is overtuigd van de grote meerwaarde van de Weggeefwinkel voor de Berkellandse gemeenschap en zal zich inzetten voor een structurele oplossing van de problemen.

Weet jij iemand die iets moois en sociaals doet in de samenleving? Doe een voorstel aan de fractie en wie weet ontvangt diegene wel de volgende Rode Taart!