Toekomst bibliotheek Borculo

Door Rob Hofman op 7 maart 2024

In elk van de vier grote kernen van Berkelland staat een bibliotheek. Een bibliotheek heeft een onmisbare maatschappelijke functie. Dankzij de bibliotheek kunnen meer mensen beter meedoen in de samenleving. Ze leren er digitale vaardigheden, kunnen zich er ontwikkelen zich en vinden er de kennis en informatie die ze nodig hebben.

We maken ons op dit moment grote zorgen of de bibliotheek in Borculo op dit moment nog wel in staat is om de samenleving te ondersteunen zoals we dat graag willen. In het vragenuurtje van de raadsvergadering op 5 maart 2024 kwam de huisvesting van de bibliotheek aan de orde. De bibliotheek is zoals we weten tijdelijk gehuisvest in een souterrain in een winkelpand in het centrum van Borculo. Er is daar onvoldoende ruimte voor activiteiten en daarbij is de ruimte slecht toegankelijk. Deze situatie is er nu vanaf 1 januari 2023 en wij vinden dat dit veel te lang duurt.

In de raadsvergadering lichtte wethouder Betsy Wormgoor toe dat het college de bibliotheek helpt om een geschikte permanente locatie voor de bibliotheek in Borculo te zoeken. De wethouder gaf aan dat de keuze voor een locatie en het verzorgen van de huisvesting de verantwoordelijkheid is van de bibliotheek zelf.

Het is niet voor het eerst dat de Partij van de Arbeid Berkelland aandacht vraagt voor de huisvestingskwestie van de bibliotheek in Borculo. Die kwestie speelt al sinds de eigenaar van de voormalige locatie, Stichting Twickel, in 2017 aankondigde het pand te zullen slopen en de huuropzegging aankondigde. Mede door de inbreng vanuit de Partij van de Arbeid Berkelland bij de coalitiebesprekingen in 2022 wordt de ‘Bibliotheek van de Toekomst’ in Borculo genoemd als een ambitie in het huidige coalitieakkoord. De noodzaak om te verhuizen wordt in de tekst van het coalitieakkoord geduid als een kans om die nog betere, mooiere en waardevollere bibliotheek te realiseren op een mooie nieuwe plek in Borculo. De PvdA is blij dat het college de bibliotheek verder ondersteunt bij haar zoektocht en hoopt dat er snel een geschikte locatie gevonden zal worden.

Rob Hofman

Mijn naam is Rob Hofman. Twintig jaar geleden ben ik met gezin vanuit de Randstad naar Neede verhuisd. Mijn achtergrond is bedrijfseconomie en fiscale economie. Wat ik mooi vind aan Berkelland en de Achterhoek ? Naast heel veel andere zaken: het aangename woonklimaat en levensritme, de saamhorigheid en verbondenheid, en het coulisselandschap. Ik vind het

Meer over Rob Hofman