Internationale vrouwendag

Door Betsy Wormgoor op 8 maart 2022

Vandaag, 8 maart, is het Internationale Vrouwendag en daar staat de PvdA Berkelland bij stil. Waarom?

• Op de wereldwijde ranglijst voor gelijkheid tussen vrouwen en mannen staat Nederland op een droevige 31e plaats.
  • Veel vrouwen in Nederland (47 procent) zijn niet financieel onafhankelijk. Dit tegenover 76 procent van de mannen, die wel onafhankelijk zijn.
  • Mannen en vrouwen verdienen vandaag de dag nog steeds niet hetzelfde. Per uur verdienen vrouwen bruto gemiddeld 14 procent minder dan mannen.
  • Vrouwen besteden anderhalf keer zoveel tijd aan onbetaalde zorgtaken (huishouden, kinderen, mantelzorg) als mannen (26 versus 17 uur per week). Hoewel zes op de tien stellen met kinderen werk en zorg gelijk zouden willen verdelen, doet slechts één op de zes dit.
  • In 2021 was 14 procent van de bestuurders (die de dagelijkse leiding hebben) vrouw. Ook in de politiek zijn vrouwen ondervertegenwoordigd. In de Tweede Kamer is maar 39 procent vrouw, in de gemeenteraden 32 procent.

bron: womeninc.com

Dit jaar is het thema ‘V/M solidariteit’, want niet alleen vrouwen, maar ook mannen hebben een rol in het bevorderen van emancipatie en het nastreven van gendergelijkheid. Samen zetten wij ons in voor concrete veranderingen om ook in Berkelland gelijke kansen voor iedereen mogelijk te maken. Hoe? Lees ons verkiezingsprogramma en volg vanavond de raadsvergadering in de gemeente Berkelland.

Betsy Wormgoor

Samen met u wil ik de gemeente Berkelland socialer, sterker en mooier maken. Hier moet iedereen de kans krijgen om te groeien en zich te ontwikkelen, een leven lang. Als docent Taalbeheersing aan Hogeschool Windesheim coach ik jonge journalisten in opleiding. Ik help hen een eigen geluid te vinden, voor een goede start van hun

Meer over Betsy Wormgoor