Door Rob Hofman op 1 februari 2023

Motie aangenomen, pilot kan starten

De motie is unaniem aangenomen! Vanaf nu is voor bijstandsgerechtigden in Berkelland samenwonen mogelijk zonder dat hierdoor per direct de bijstandsuitkering wordt gekort. De fractie van de Partij van de Arbeid Berkelland diende in december een motie met deze inhoud in. Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 31 januari 2023 is de motie unaniem aangenomen.

Rob Hofman: “Wil je als bijstandsgerechtigden samenwonen, dan kan dat een halfjaar zonder gevolgen voor de uitkering. U krijgt vertrouwen en de spreekwoordelijke tandenborstels worden een halfjaar niet geteld. De motie kost geen tijd, is uitvoerbaar en verzacht het bijstandsbestaan iets. Net zoals het iets wordt verzacht als je niet wordt gekort als je een tasje boodschappen van de buurvrouw of familie krijgt.”

In de raadsvergadering van 20 december 2022 verzocht de raad het college om eerst eens na te vragen hoe een soortgelijke pilot is verlopen in gemeente Hof van Twente. Het bleek dat in die gemeente tijdens de proefperiode geen aanvragen voor samenwonen in de bijstand waren gedaan. Hoe dan ook steunden nu alle partijen in de raad de motie, die we opnieuw indienden samen met GroenLinks.

De motie beroept zich op drie voordelen. Samenwonen brengt levensgeluk, het biedt een betere kans om uit de bijstand te komen en er komt een (gewilde) woning vrij. Op dat laatste punt was nog enige kritiek, omdat die woning niet direct vrijkomt. Dat gebeurt pas wanneer de ‘proefsamenwoners’ zeker van hun zaak zijn en de leegstaande woning opzeggen. En het bewust creëren van leegstand is pijnlijk, in deze tijd van woningnood, vond BBBL. Maar dat kan niet anders, licht Rob Hofman toe. Het samenwonen door de deelnemers begint immers als proef, en door de huur op te zeggen wordt het samenwonen definitief. ‘Zeggen dat deze motie leidt tot leegstand, is de boel omdraaien.’

Rob Hofman

Mijn naam is Rob Hofman. Twintig jaar geleden ben ik met gezin vanuit de Randstad naar Neede verhuisd. Mijn achtergrond is bedrijfseconomie en fiscale economie. Wat ik mooi vind aan Berkelland en de Achterhoek ? Naast heel veel andere zaken: het aangename woonklimaat en levensritme, de saamhorigheid en verbondenheid, en het coulisselandschap. Ik vind het

Meer over Rob Hofman