14 juni 2023

Motie deelname ROAZ verworpen

Bereikbare ziekenhuiszorg in deze regio staat onder druk. Voor veel inwoners van Berkelland is het ziekenhuis in Zutphen het dichtstbij. Daar sloot eerder dit jaar de afdeling verloskunde en nu wordt de spoedeisende hulp met sluiting bedreigd.

De acute zorg in elke regio wordt georganiseerd door een ROAZ: een Regionaal Overleg Acute Zorgketen. Gemeenten maken hier geen deel van uit. Dat vinden wij vreemd, omdat goede acute zorg in het directe belang van alle inwoners is.

Tijdens de jaarvergadering van de VNG op woensdag 14 juni 2023 diende een groep Achterhoekse gemeenten een motie in om te mogen aanschuiven bij het ROAZ. De motie haalde het niet. Dat de kans daarop klein was, wist wethouder Betsy Wormgoor van tevoren wel. Het doel van de motie was voornamelijk om een duidelijk signaal af te geven, licht zij toe. ‘Wij vinden dat er over de hoofden van onze inwoners ingrijpende beslissingen over de acute zorg worden genomen. De gevolgen daarvan kunnen wij nog maar moeilijk overzien.’