Door Betsy Wormgoor op 21 februari 2022

Stemmen

Een oproep voor nieuwe Berkellanders!

Ook in Berkelland wonen heel veel kiezers voor wie het niet vanzelfsprekend is om hun stem uit te brengen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Inwoners die niet oorspronkelijk uit Nederland komen weten soms niet dat ze mogen stemmen.

Musie Sium, een van onze PvdA-kandidaten die oorspronkelijk uit Eritrea komt, heeft voor hen een stemoproep gedaan in het Tigrinya, een Semitische taal die wordt gesproken door mensen in Eritrea, Ethiopië en ook op veel andere plaatsen in de wereld. Via Musie vonden we Sona Akil uit Neede (oorspronkelijk Syrië) bereid om dezelfde oproep in te spreken in het Arabisch. In Berkelland zijn het vooral nieuwkomers uit Syrië, Somalië en Irak die Arabisch spreken.

Musie en Sona weten dat veel mensen die nog niet zo lang in ons land zijn, te weinig op de hoogte zijn van hun rechten, zoals hun stemrecht. Zij vertellen hoe belangrijk het is dat je je stem laat horen, zodat je invloed hebt op het bestuur in de gemeente voor de komende vier jaar!

Betsy Wormgoor

Samen met u wil ik de gemeente Berkelland socialer, sterker en mooier maken. Hier moet iedereen de kans krijgen om te groeien en zich te ontwikkelen, een leven lang. Als docent Taalbeheersing aan Hogeschool Windesheim coach ik jonge journalisten in opleiding. Ik help hen een eigen geluid te vinden, voor een goede start van hun

Meer over Betsy Wormgoor