Thema-avond kansenongelijkheid in het onderwijs

Door Betsy Wormgoor op 28 januari 2022

Op woensdag 2 februari houdt de gemeente een thema-avond over kansenongelijkheid in het onderwijs. De avond is georganiseerd naar aanleiding van een motie van de Partij van de Arbeid Berkelland in juli 2021, die met een grote meerderheid werd aangenomen. De thema-avond is te volgen via deze link.

In groep 8 kiezen basisschoolkinderen een vervolgopleiding. Om hun niveau te bepalen, maken zij een toets en krijgen zij een advies van de school. In Berkelland is dat advies van de basisschool erg vaak lager dan het resultaat van de toets. Vooral bij kinderen van relatief laagopgeleide ouders en kinderen uit arme gezinnen is dit te zien. Dit kwam naar voren uit een landelijk onderzoek waarover de Volkskrant een artikel publiceerde. Berkelland staat in dat onderzoek in de top-drie van gemeenten waar scholen het sterkst onderadviseren.

Motie tegen kansenongelijkheid

Op 13 juli 2021 dienden we samen met D66 en GroenLinks een motie in. In de motie brengen wij het probleem aan de orde. We stellen dat deze situatie van ‘onderadvisering’ kansenongelijkheid in de hand werkt. We constateren dat de maatschappelijke problemen onderadvisering en kansenongelijkheid taboe zijn en daarmee niet gemakkelijk op te lossen. We vragen het college om een thema-avond te organiseren samen met de raad, externe experts en leerkrachten en ouders van basisscholen in de gemeente.

Thema-avond

Nu is het zover! Op woensdag 2 februari vindt de thema-avond plaats: digitaal, om 19.30 uur. Ieder kind gelijke kansen, dat is vanzelfsprekend! Luister en kijk mee via deze link.

Lees motie M-21-14 – Motie Onderadvisering in het onderwijs

Op de hoogte blijven? Ontvang regelmatig per e-mail bericht van de afdeling Berkelland.

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Betsy Wormgoor

Samen met u wil ik de gemeente Berkelland socialer, sterker en mooier maken. Hier moet iedereen de kans krijgen om te groeien en zich te ontwikkelen, een leven lang. Als docent Taalbeheersing aan Hogeschool Windesheim coach ik jonge journalisten in opleiding. Ik help hen een eigen geluid te vinden, voor een goede start van hun

Meer over Betsy Wormgoor