Door Betsy Wormgoor op 8 juli 2019

Zakgeld

De Kinderombudsman zegt dat gemeenten, gecertificeerde instellingen (GI’s) voor jeugdbescherming en residentiële jeugdzorginstellingen het soms nog altijd lastig vinden om afspraken te maken over zakgeld, kleedgeld en andere noodzakelijke kostenvergoedingen. De Partij van de Arbeid Berkelland stelde hierover vragen aan het college van B en W op 20 juni  (zie: https://tinyurl.com/yxjyjyc5). We wachten nog steeds op antwoord.

In twee rapporten uit 2017 en 2019* stelt de Kinderombudsman een probleem aan de orde dat speelt bij jongeren die verblijven in jeugdzorginstellingen en pleeggezinnen. Het blijkt dat kinderen en jongeren onder voogdij of die met een ondertoezichtstelling in een instelling verblijven niet altijd de gelden krijgen die ze nodig hebben. Het gaat hier om bedragen of vergoedingen die ouders normaliter zouden betalen: om te beginnen zakgeld en kleedgeld, maar ook leefgeld (voor eten, drinken en toiletartikelen), wasgeld en onderwijskosten zoals de vrijwillige ouderbijdrage van een school, of de aanschaf van een tablet of laptop.

De Jeugdwet stelt de gemeente verantwoordelijk voor het uitbetalen van deze gelden aan deze kinderen. De Kinderombudsman heeft aangegeven dat hierover in veel gemeenten geen afspraken bestaan, zodat sommige van deze jongeren hun geld niet krijgen. In die gevallen komt het veel voor dat begeleiders fondsen aanschrijven om aan geld te komen. Daarmee gaat tijd verloren die in begeleiding of andere taken gestoken zou moeten worden.

Om toch zakgeld op te halen steken begeleiders veel tijd in het aanschrijven van fondsen. Die tijd gaat verloren voor de eigenlijke begeleiding en ondersteuning van de kinderen. In de Jeugdwet zijn gemeenten verplicht om afspraken te maken met de gecertificeerde instellingen over de uitbetaling van zakgeld, kleedgeld en andere vergoedingen aan jongeren onder voogdij en in jeugdinstellingen. Wij vragen ons af of de gemeente Berkelland zulke afspraken heeft gemaakt.

* Het gaat om de rapporten: Mag ik mijn zakgeld?, 1 augustus 2017; Krijg jij al zakgeld?, 17 juni 2019.

Vraag 1: Wordt verstrekking van zak- en kleedgeld en andere kosten die normaliter door ouders worden gedragen aan jongeren onder voogdij en in jeugdinstellingen gedekt binnen de tariefafspraken voor de jeugdzorg of zijn hierover andere afspraken gemaakt?

Vraag 2: Zijn er in Berkelland gecontracteerde jeugdzorginstellingen waar jongeren geen zakgeld, kleedgeld en een bijdrage voor andere kosten ontvangen zoals hierboven geformuleerd?

Vraag 3: Is het college bereid bij de gecontracteerde jeugdzorginstellingen navraag te doen naar de verstrekking van zak- en kleedgeld en andere kosten die normaliter door ouders worden gedragen, en is het college bereid de gemeenteraad hierover te informeren?

Vraag 4: Is het college indien nodig bereid om zo spoedig mogelijk duidelijke afspraken met de betrokken instellingen te maken over de aanvraag en betaling van zak- en kleedgeld en andere kosten die normaliter door ouders worden gedragen?

Betsy Wormgoor

Samen met u wil ik de gemeente Berkelland socialer, sterker en mooier maken. Hier moet iedereen de kans krijgen om te groeien en zich te ontwikkelen, een leven lang. Als docent Taalbeheersing aan Hogeschool Windesheim coach ik jonge journalisten in opleiding. Ik help hen een eigen geluid te vinden, voor een goede start van hun

Meer over Betsy Wormgoor